بیماری کرونا چه بر سر انسان می‌آورد؟ آیا این بیماری درمان دارد؟

فروشگاه آنلاین اتما

logo لطفا منتظر بمانید...

بیماری کرونا چیست؟

یکی از علائم بیماری کرونا تنگی نفس است. این بیماری علائمی شبیه به آنفلونزا و سرماخوردگی شدید دارد. تا قبل از سال 2019 این بیماری در انسان دیده نشده بود. شروع آن از شهر ووهان چین بوده است که البته از دسامبر 2019 اولین افراد مبتلا به بیمارستان مراجعه کرده‌اند. تا قبل از این تاریخ، هیچ موردی از ابتلا به این ویروس گزارش نشده بود.

 

آیا علائم بیماری کرونا همان ویروس سارس کرونا است؟

ویروس سارس کرونا (SARS CoV) یکی از ویروس‌های حاد تنفسی است. با این حال نباید آن را با ویروس کرونا یکی بدانید. این دو بیماری از یک خانواده هستند و یکی نیستند.

 

بیماری کرونا تا چه اندازه خطرناک است؟

ویروس کرونا مانند سایر بیماری‌های تنفسی با علائمی از جمله آبریزش بینی، گلودرد، تب و سرفه همراه شود. این بیماری در برخی از افراد به شکل حادتری بروز پیدا می‌کند و منجر به ذات‌الریه یا مشکلات تنفسی می‌شود. این بیماری در موارد خاصی باعث مرگ می‌شود. از جمله اگر فرد به دیابت و یا بیماری‌های قلبی مبتلا باشد، بیشتر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرد. همچنین افراد مسن و بیماران مبتلا به مشکلات تنفسی که به این ویروس مبتلا شوند، آسیب‌پذیرتر هستند.

 

این ویروس چگونه پدید آمده است؟

تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که ویروس سارس کرونا 2002 از گربه‌های اهلی به انسان منتقل شد که اولین مبتلایان هم از مردم چین بودند. ویروس MERS-CoV هم در سال 2012 از شتر به انسان منتقل شد. به طور کلی مجموعه‌ای از ویروس‌های ناشناخته وجود دارد که در حیوانات منتشر می‌شود اما خوشبختانه هنوز انسان‌ها را آلوده نکرده‌اند. با پیشرفت علم پزشکی، احتمالا ویروس‌های بیشتری از حیوانات شناخته شود.

البته در مورد ویروس کرونا 2019 هنوز نتیجه‌گیری کلی نشده است. یعنی هنوز مشخص نیست که آیا این ویروس از حیوانات به انسان‌ها منتقل شده یا خیر و اصلاً کدام حیوان ناقل این بیماری بوده است؟ البته در کشور چین یک بازار فروش حیوانات زنده به عنوان اولین مسئول انتقال این ویروس اعلام شده است. به همین دلیل سازمان بهداشت جهان توصیه‌ی اکید می‌کند که در هنگام بازدید از بازار حیوانات زنده و حتی باغ وحش‌ها نباید در تماس مستقیم با حیوانات قرار بگیرید.

چه بسا یکی از همین حیوانات ناقل بیماری کرونا باشد. از سوی دیگر باید از مصرف فرآورده‌های خام دامی خودداری کنید. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید غذاهای کاملاً پخته و طبق اصول ایمنی مصرف کنید. از مصرف گوشت و یا شیر خام خودداری کنید.

 

آیا احتمال انتقال این بیماری از حیوانات خانگی وجود دارد؟

خیر. در حال حاضر هیچ مدرکی دال بر اینکه حیوانات خانگی مثل پرندگان یا سگ و گربه‌ها به این ویروس آلوده هستند، وجود ندارد.

 

آیا ویروس کرونا 2019 مسری است؟

بله. این بیماری تنفسی و مسری است که از فردی به فرد دیگری منتقل می‌شود. پس باید از تماس با افراد آلوده خودداری کنید. در محیط کار، مکان‌های عمومی و حتی در خانه هم مراقبت‌های بهداشتی را به دقت رعایت کنید.



 

آیا برای پیشگیری از کرونا راهی وجود دارد؟

هنوز واکس کرونا کشف نشده است. پس نمی‌توانید به امید زدن واکسن بمانید. اما براساس توصیه‌ی سازمان بهداشت جهانی باید نکات توصیه‌های زیر را رعایت کنید:

  • دست‌های خود را مرتب بشورید
  • بهداشت تنفس را تمرین کنید
  • فاصله‌ی خود را با دیگران حفظ کنید
  • از لمس کردن چشم، دهان و بینی خودداری کنید
  • از سفر به شهرهای مشکوک خودداری کنید

 

دست‌های خود را مرتب بشورید

باید دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید. حتی اگر فکر می‌کنی دستانتان کثیف نیست با مالیدن مواد ضدعفونی کننده، دست‌های خود را تمیز کنید. وقتی به بیرون می‌روید حتی اگر با هیچکس ارتباط نداشته باشید، دست‌های شما مکان‌های عمومی و حتی اسکناس‌های پولی، تاکسی، متر و میله‌های اتوبوس را لمس می‌کند. پس احتمال انتقال ویروس کرونا از این مکا‌ن‌ها بر روی دست زیاد می‌شود.

 

بهداشت تنفس را تمرین کنید

هنگام سرفه و یا عطسه کردن حتما در مقابل دهان و بینی خود دستمال قرار دهید. سپس بلافاصله دستمال را درون سطل سر بسته بیندازد و دستان خود را مجدد با آب و صابون بشویید. پوشاندن دهان و بینی در زمان سرفه و یا عطسه از شیوع ویروس کرونا پیشگیری می‌کند. اگر در زمان عطسه و یا سرفه کردن دستان خود را در مقابل دهان و بینی گرفتید، تا زمانی که آن‌ها را نشسته‌اید، از لمس کردن وسایل اطراف و دست دادن با دیگران خودداری کنید.

 

فاصله‌ی خود را با دیگران حفظ کنید

فاصله‌ی استاندارد با افرادی که علائم بیماری کرونا را دارند، حداقل یک متر است. اگر فکر می‌کنید که به داشتن این بیماری مشکوک است، بهتر است از تماس با او خودداری کنید. وقتسی شخصی علائم بیماری کرونا را با خود حمل می‌کند، عطسه و یا سرفه‌ای او باعث انتشار ویروس می‌شود. اگر فاصله‌ی شما کم باشد، حتی با نفس کشیدن این ویروس وارد بدن شما می‌شود.

 

از لمس کردن چشم، دهان و بینی خودداری کنید

وقتی در بیرون از خانه هستید و با دستان خود سطوح و اشیا مختلف را لمس کرده‌اید، به هیچ عنوان دستان خود را به چشم، دهان و یا بینی نزنید. زیرا ویروس کرونا را از سطح دست وارد بدن خود می‌کنید. اگر به تب، سرفه و یا مشکلات تنفسی مبتلا هستید، مراقبت‌های پزشکی را فراموش نکنید.

وقتی علائم بیماری کرونا (تب، سرفه و مشکلات تنفسی) را در خود مشاهده کردید سریعاً به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید. زیرا در صورت بی‌توجهی عفونت تنفسی و مشکلات حادتری به سراغ شما می‌آید.

 

از سفر به شهرهای مشکوک خودداری کنید

اگر در اخبار شنیده‌اید که در برخی از شهرها شمار مبتلایان به این بیماری بالاست، بهتر است از رفتن به این شهرها و سفرهای غیرضروری خودداری کنید. از رفتن به مکان‌های عمومی تا حد امکان خودداری کنید. به دیدن بازارهای حیوانات زنده نروید. حیوانات ولگرد مثل سگ و گربه‌ها را لمس نکنید.

 

آیا زدن ماسک برای محافظت از خود ضرورت دارد؟

زدن ماسک می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های مؤثر برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی باشد. با این وجود زدن ماسک به تنهایی نمی‌تواند شما را از ابتلا به ویروس کرونا محافظت کند. پس باید سایر اقدامات پیشگیرانه را انجام دهید. رعایت بهداشت دست و خودداری از تماس با افراد مبتلا راه‌های پیشگیری از این بیماری است.

استفاده از ماسک تنها در شرایط سرفه و عطسه ضرورت دارد. اگر به علائم خفیف ویروس کرونا مبتلا هستید و یا شخص مشکوک به این بیماری در خانواده‌ی شماست، برای پیشگیری از کرونا و انتشار این بیماری باید از ماسک استفاده کنید.

 

نحوه‌ی استفاده از ماسک

قبل از قرار دادن ماسک بر روی صورت ابتدا دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

دهان و بینی خود را به طور کامل با ماسک بپوشانید تا هیچ شکافی بین صورت و ماسک نباشد. برای مردان بهتر است ریش و سبیل خود را بتراشند.

در زمانی که ماسک بر روی دهان قرار دارد، از لمس کردن آن پرهیز کنید. در صورت تمایل بهتر است دستان خود را با مواد ضدعفونی کننده بر روی هم بمالید.

در صورتی که ماسک هیس شد، آن را با ماسک جدید جایگزین کنید. از ماسک‌های یک بار مصرف تنها برای یک بار استفاده کنید.

برای از بین بردن ماسک باید بند آن را از پشت باز کنید. از جلو آن را لمس نکنید و بلافاصله آن داخل یک ظرف سربسته رها کنید. سپس دست‌ها را بلافاصله با آب و صابون بشویید.



 

 

چه کسانی در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند؟

هر کسی که در ارتباط با افراد مبتلا به کرونا باشد، در معرض ابتلا به این بیماری است. در حال حاضر بیشترین شمار قربانیان و مبتلایان از کشور چین گزارش شد‌اند. کسانی هم که از کشورهای دیگر به این بیماری مبتلا شده‌اند یا به چین سفر کرده‌اند یا یکی از نزدیکان آن‌ها (اعضا خانواه، همکاران و …) به این کشور سفر کرده‌اند. در ایران هم اکنون چندین مورد از افراد مبتلا به این بیماری گزارش شده است.

افرادی که در بیمارستان‌ها فعالیت می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند. به همین دلیل باید با روش‌های مناسب پیشگیری و کنترل عفونت، از خود محافظت کنند.

اگرچه محققان و متخصصان تلاش زیادی می‌کنند تا از شیوع این بیماری پیشگیری و راه درمان آن را پیدا کنند، اما هنوز هیچ راهی برای پیشگیری از شیوع و درمان آن کشف نشده است.

 

ویروس کرونا چطور منتشر می‌شود؟

کرونا یک بیماری ویروسی است که بر روی دستگاه تنفس تاثیر شدید می‌گذارد. این بیماری در درجه اول از طریق تماس با شخص آلوده (عطسه یا سرفه) ایجاد می‌شود. وقتی کسی بدون اینکه ماسک زده باشد، عطسه یا سرفه می‌کند، ویروس‌ها در هوا منتشر می‌شود. سپس افراد سالم با تنفس هوا این ویروس‌ها را به سمت ریه‌های خود می‌کشانند. به همین دلیل رعایت بهداشت فردی و تنفسی اهمیت زیادی دارد.

 

این ویروس تا چه مدت در بدن می‌ماند؟

هنوز مشخص نشده است که ویروس کرونا 2019 تا چه مدت در بدن زنده می‌ماند. اما تحقیقات زیادی نشان می‌دهد این ویروس بیش از چند ساعت نمی‌تواند در بدن زنده بماند. اگر از ضدعفونی‌کننده‌های ساده استفاده شود، این ویروس‌ها در همان روز اول یا دوم از بین می‌روند و امکان ابتلا مجدد فرد به این بیماری وجود ندارد. البته در افراد مسن و یا افرادی که به بیماری‌های تنفسی، قلبی و یا دیابت مبتلا هستند، ماندگاری این ویروس بیشتر است و باعث مرگ بیماری می‌شود.

 

چه تفاوتی بین بیماری کرونا با آنفلولانزا یا سرماخوردگی وجود دارد؟

افرادی که به عفونت کرونا 2019 مبتلا می‌شوند، همان سرماخوردگی یا آنفولانزا مثل تب، سرفه و آبریزش بینی را دارند. این سه بیماری علائم شبیه به هم دارند و در اثر ویروس ایجاد می‌شوند. به دلیل شباهتی که به هم دارند، تشخیص بین آن‌ها کمی دشوار است. تنها با انجام آزمایش است که می‌تواندتشخیص داد یک فرد به بیماری کرونای 2019 مبتلا شده است.

در این رابطه سازمان بهداشت جهان (WHO) توصیه می‌کنند افرادی که علائم بیماری کرونا را دارند و به تب، مشکلات تنفسی و سرفه مبتلا هستند، باید از همان روز اول به فکر مراقبت‌های پزشکی باشند. اگر 14 روز قبل از بروز علائم مسافرت کرده باشند، یا در صورت نزدیکی با افراد دارای علائم این بیماری، بهتر است به پزشک مراجعه کنند.


اقدامات خاص برای پیشگیری از این بیماری

برای اینکه خود را از آلوده شدن به ویروس کرونا در امان نگهدارید، علاوه بر شستن مداوم دست‌ها و مصرف غذاهای ایمن، موارد زیر را هم رعایت کنید:

  • مصرف مرکبات حاوی ویتامین C: این ویتامین همچون یک آنتی‌اکسیدان سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • خودداری از مصرف دخانیات (سیگار و قلیان): زیرا باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن برای مقابله با این بیماری می‌شود.
  • مصرف دمنوش‌های گیاهی مثل آویشن
  • زدن ماسک برای به حداکثر رساندن محافظت از خود
  • غرغره کرده آب نمک قبل از خواب و صبح قبل از بیدار شدن: این مورد باعث از بین بردن هرگونه ویروس در بدن می‌شود.
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی