13 آبان 1402 0 4314 لوازم نقلیه . عمومی .
ارزان ترین خودروهای خارجی بازار کدامند؟
معمولا خودروهای ایرانی اولین گزینه هایی هستند که در بازار توجه ما را جلب می کنند . این خودرو ها همیشه بازار خرید و فروش داغی دارند، لوازم یدکی آن ها معمولا ارزان قیمت است و در هیچ نقطه ای از ایران مشکل لوازم یدکی و تعمیرکار ندارند. با این حال، این خودروها مشکلات فراوانی دارند که به هیچ عنوان قابل کتمان نیستند؛ ایمنی ضعیف بزرگترین مشکل خودروهای داخلی است. ضعف شدید در کیفیت ساخت، استهلاک بالا و نداشتن پرستیژ دیگر مشکلات اساسی این خودروها هستند.
Mazda 3
مزدا 3 شاهد بود که شرکت هیروشیما برای اولین بار پس از چند سال ، یک خودرو با کلاس رقابتی را وارد بازار کرد. 323 قدیمی ، اگرچه جالب بود ، اما هرگز واقعاً یک رقیب برای فورد فوکوس یا واکسهال آسترا نبود ، اما با مزدا 3 ، مزدا دقیقاً در این روند بود . مقایسه با فوکوس درست است ، زیرا زیر پوست مزدا 3 همان شاسی اولیه فورد است که هندلینگ عالی دارد . نسل اول سدان شهری و محبوب مزدا که بین سال های 86 تا 89 در سه تیپ توسط بهمن موتور مونتاژ می شد . مزدا 3 به یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی با گیربکس 4 دنده اتوماتیک AT مجهز است . این خودرو به شتاب بالا ، هندلینگ قوی و سواری اسپرت و جوان پسند شناخته می شود . رانندگی با مزدا 3 بسیار لذت بخش است .
Renault Megane
این خودروی فرانسوی اولین بار در سال 2002 به نمایش درآمد . این موتور دارای حجم 1.6 لیتری است که با سیستم محرک چرخ جلو و گیربکس دستی با 5 یا گیربکس اتوماتیک با 4 دنده مطابقت دارد . خودروی مگان یک خودروی خانوادگی کوچک با حداکثر سرعت 193 کیلومتر در ساعت است که در 11.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت (62 مایل در ساعت) می رسد و در هر 100 کیلومتر حدود 6.8 لیتر سوخت مصرف می کند . رنو مگان ابتدا به صورت وارداتی به ایران آمد و سپس تا سال 92 توسط پارس خودرو مونتاژ شد . رنو مگان سواری بسیار نرمی دارد . هندلینگ خوب و ترمزهای قوی نیز از دیگر ویژگی های این خودرو هستند . با این حال برخلاف مزدا 3، مگان هیچ وقت به شتاب بالا مشهور نبوده و خودرویی خانوادگی تر است .
Hyundai Elantra
این خودروی کره ای از یک موتور 4 سیلندر بهره می برد . این موتور دارای حجم 1.6 لیتری است که با سیستم محرک چرخ جلو و گیربکس دستی با 5 یا گیربکس اتوماتیک با 4 دنده مطابقت دارد . خودروی اوانته (elantra ( خودروی خانوادگی بزرگ با حداکثر سرعت 182 کیلومتر در ساعت است که در 11 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت (62 مایل در ساعت) می رسد و در هر 100 کیلومتر حدود 7 لیتر سوخت مصرف می کند . هیوندای آوانته یا همان النترا در سال 1384 توسط خودروسازان راین ، یکی از زیرمجموعه های کرمان موتور به ایران آمد و تا سال 91 روی خط تولید باقی ماند . سواری نرم و راحت ، استهلاک بسیار کم و شتاب بی نقص (در نسخه دنده ای) از ویژگی های قابل توجه هیوندای آوانته هستند . البته باید گفت که برخلاف مزدا 3 و مگان ، آوانته چندان ظاهر جذابی نداشته و داشبورد آن نیز بسیار ساده است . اما کیفیت ساخت و کم استهلاکی آن ، نقطه قوتش در برابر دو رقیب قبلی محسوب می شوند .
Kia cerato
این خودروی کره ای برای اولین بار در سال 2003 به نمایش درآمد . موتور دارای حجم 2.0 لیتری است که با سیستم محرک چرخ جلو و گیربکس دستی با 5 یا گیربکس اتوماتیک با 4 دنده مطابقت دارد . خودروی مورد بحث یک خودروی خانوادگی کوچک با حداکثر سرعت 208 کیلومتر در ساعت است که در 9 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت (62 مایل در ساعت) می رسد و در هر 100 کیلومتر حدود 7.5 لیتر سوخت مصرف می کند . کیا سراتو 2008 را می توان به نوعی برادر هیوندای آوانته نامید. این دو خودرو در پلتفرم، موتور، گیربکس و سیستم تعلیق مشترک بوده و تنها تفاوت آن ها در طراحی ظاهری و کابین است . با این حال ، کیا سراتو 2008 چند سالی پس از آوانته طراحی شده و اندکی مدرنن تر به نظر می رسد . وارداتی بودن سراتو نیز برای عده ای از خریداران می تواند یک مزیت مهم باشد .
Nissan Maxima
این خودروی ژاپنی برای اولین بار در سال 1999 به نمایش درآمد و از موتور 6 سیلندر بهره می برد . سدان خانوادگی محبوب، بزرگ، قدرتمند و پرمصرف نیسان ! نیسان ماکسیما از اول دهه 80 تا اوایل دهه 90 توسط پارس خودرو مونتاژ شد و به محبوبیت و فروش بسیار بالایی رسید . ماکسیما یک موتور 6 سیلندر 3 لیتری دارد و در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک تولید شده است . در بازار کنونی نیز مدل های زیر 84 این خودرو را می توان با قیمتی مناسب تهیه کرد . یک ماکسیمای سلامت سواری راحت ، کابین لوکس و قدرت موتور خوبی را در اختیار شما قرار می دهد . اما در طرف مقابل ، هندلینگ ضعیف و مصرف سوخت بالا نیز از ویژگی های بارز این خودرو هستند .
Citroën C5
سیتروئن C5 یک خودروی خانوادگی بزرگ است که توسط سازنده فرانسوی سیتروئن از مارس 2001 تولید می شود و در حال حاضر در نسل سوم خود قرار دارد . این خودرو جایگزین سیتروئن زانتیا در کلاس خودروهای خانوادگی بزرگ شد و اولین سیتروئن مدرن با نام گذاری " CX " است که قبلا توسط اجدادش، C4 و C6 از سال 1930 استفاده می شد . گر بخواهیم مسستقیما به بهترین ویژگی C5 اشاره کنیم تنها یک جمله کافیست: با این خودرو متوجه خرابی آسفالت نخواهید شد ! سیتروئن C5 سواری بسیار نرمی دارد و کابین آن نیز بسیار راحت است. سایپا در دهه 80 تعدادی از این خودرو را به صورت وارداتی به ایران آورد. با این حال پیچیدگی های موجود در سیستم تعلیق عجیب آن باعث شده تا امروزه نگهداری از C5 کار چندان راحتی نباشد... قیافه نه چندان عامه پسند آن نیز به جای خود!
Mg3
MG3 جدید. این یک سوپرمینی مقرون به صرفه است که برای گسترش جذابیت برند تازه متولد شده MG بسیار فراتر از MG6 طراحی شده است. احتمالاً از دور فکر می کنید که یک کیا یا هیوندای است . در بین لیستی از خودروهای مطرح دهه هشتاد ، نام یک هاچ بک جذاب بریتانیایی به شدت می درخشد. MG3 در سال 2015 توسط مدیا موتور به بازار ایران وارد شد . این خودرو از یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی با گیربکس 6 سرعته AMT بهره می برد. شتاب گیری آن از 206 تیپ 5 بهتر است و هندلینگی باور نکردنی در اختیارتان قرار می دهد. چهره جذاب و جسور شبیه به کاراکتر های انگری بردز و رنگ های متنوع نیز از دیگر جذابیت های MG3 در بازار سیاه و سفید ایران هستند.
SSangYong Musso
این خودروی کره ای برای اولین بار در سال 1998 به نمایش درآمد ، خودروی مورد بحث یک خودروی شاسی بلند با حداکثر سرعت 195 کیلومتر در ساعت است که در 9.8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت (62 مایل در ساعت) می رسد و در هر 100 کیلومتر حدود 14.0 لیتر سوخت مصرف می کند. اگر با بودجه ای محدود به دنبال خرید یک SUV واقعی هستید، سانگ یانگ موسو 4 سیلندر با موتور 2300cc مرسدس بنز و گیربکس 5 دنده دستی یکی از گزینه های موجود در بازار است. موسو در اوایل دهه 80 توسط مرتب خودرو به ایران آمد و به علت استفاده از موتور های ساخت مرسدس بنز مشهور شد. موسو چهار سیلندر خودرویی دویفرانسیل، جادار و با سواری نرم است که قابلیت های آفرودی و خانوادگی خوبی دارد. اصلی ترین مشکل موسو، ضعف ترمز و بازار خرید و فروش ضعیف است.
Renault Symbol
Renault Symbol ، Clio یا Thalia در برخی بازارها ، یک سدان ساب کامپکت است که توسط خودروساز فرانسوی رنو تولید میشود . در اواخر سال 1999، تحت نام Clio Symbol، به عنوان نسخه مشتق شده از نسل دوم رنو کلیو معرفی شد. در واقع در فرانسه فروخته شد، اما فقط در بخش ها/مناطق و گروه های خارج از کشور. دومین خودروی نسبتا مدرن موجود در این لیست، رنو سیمبل است. رنو سیمبل در سال های آخر آزادی واردات توسط نگین خودرو به ایران آمد اما به دلایل مختلف (که مهم ترین آن ها ضعف شدید نگین خودرو در عرضه و قیمت گذاری خودروها بود) نتوانست به موفقیت چندانی در بازار برسد. با این حال، سیمبل هم اکنون یک خودروی وارداتی با قیمت مناسب و ارزشمند برای خرید است. سیمبل از مشخصات فنی یکسان با تندر 90 بهره می برد و در واقع اصلا نسل جدید همان تندر 90 خودمان است! سیمبل با موتور 1.6 لیتری K4M، سدانی اقتصادی و بسیار کم استهلاک محسوب می شود.
Toyota yaris
تویوتا بلتا (به ژاپنی: トヨタ・ベルタ، هپبورن : تویوتا بروتا) ، که در بازارهای آمریکای شمالی و استرالیا با نام یاریس و در بازارهای آسیایی با نام Vios شناخته می شود، یک سدان ساب کامپکت است که توسط تویوتا تولید می شود . یاریس خودرویی کم استهلاک، کم مصرف، نرم و راحت است. با این حال موتور کم حجم آن تنها مناسب مصارف شهری است و برای سفرهای خانوادگی گزینه قدرتمندی محسوب نمی شود. نکته جالب در مورد تویوتا یاریس، طراحی خاص داشبورد این خودرو است؛ صفحه کیلومتر یاریس دقیقا در وسط داشبورد قرار گرفته و روبروی راننده نیست!
Peugeot 407
پژو 407 یک خودروی خانوادگی بزرگ ( بخش D ) است که توسط خودروساز فرانسوی پژو، از سال 2004 تا 2011 تولید شد. این خودرو در انواع سالون، کوپه و استیت، با موتورهای دیزلی و بنزینی در دسترس بود. حجم موتورهای بنزینی از 1.8 تا 3.0 لیتر و موتورهای دیزلی از 1.6 تا 3.0 لیتر متغیر است. پژو 407 در سال 2009 توسط ایران خودرو وارد ایران شد و در آن زمان به علت قیمت بالا نتوانست موفقیت چندانی در برابر رقبای کره ای و ژاپنی نظیر سوناتا و کمری کسب کند. 407 از یک موتور 2 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 4 دنده اتوماتیک بهره می برد. در حال حاضر 407 را می توان با قیمتی کمتر از رقبای مذکور خرید و از سواری اروپایی یک سدان خانوادگی لذت برد. با این حال مشکل اصلی این خودرو، بازار خرید و فروش راکد، پس از گذشت سال ها همچنان پابرجاست.