11 اثر مثبت و منفی بازی های ویدیویی بر کودکان

فروشگاه آنلاین اتما

logo لطفا منتظر بمانید...


11 اثر مثبت و منفی بازی های ویدیویی بر کودکان


دنیای بازی های ویدیویی سرگرمی های بی پایانی را برای کودکان و بزرگسالان فراهم می کند . با این حال ، والدین اغلب نگران تأثیرات بد بازی های ویدیویی بر روی کودکان هستند ، به خصوص اگر به نظر می رسد که آنها معتاد به گذراندن ساعت های طولانی جلوی صفحه نمایش هستند . علاوه بر این ، نگرانی در مورد مشکلات رشد در کودکان نیز در این دیدگاه مطرح شده است . با این وجود ، مطالعات اخیر نشان داده‌اند که بازی‌های ویدیویی تأثیر مضر کمتری نسبت به آنچه معمولاً تصور می‌شود دارند . در مقابل ، تأثیرات مثبتی بر رشد اجتماعی و شناختی کودک نشان داده شده است اگر کودکان با مسئولیت پذیری والدین بازی کنند . این مقاله را بررسی کنید تا در مورد مزایا و معایب بازی های ویدیویی به شما بگوییم .


تاثیرات مثبت و منفی بازی های ویدئویی بر کودکان



بهبود خلق و خو و تقویت مهارت های اجتماعی :


بازی‌های ویدیویی می‌توانند به کاهش استرس کمک کنند ، زیرا راهی امن و لذت‌بخش برای استراحت و آرامش کودکان هستند . بازی‌های ساده و با دسترسی آسان مانند پرندگان خشمگین ممکن است خلق و خو را بهبود بخشد ، آرامش را تقویت کند و احساسات مثبتی مانند شادی ایجاد کند . تحریک بصری ارائه شده توسط بازی می تواند به منحرف کردن ذهن از کسالت و ناامیدی کمک کند . بازی های چند نفره ممکن است به کودکان کمک کند تا از طریق تعامل اجتماعی روابط مثبتی ایجاد کنند . با این حال ، ممکن است برخی از فعالیت‌های غیر صفحه نمایش را نیز برای تقویت مهارت‌های اجتماعی کودک و حمایت از رشد عاطفی او امتحان کنید .


تقویت خلاقیت


یک مطالعه تحقیقاتی روان‌شناختی توسط دانشگاه ایالتی آیووا نشان داد که در برخی شرایط ، بازی‌های ویدیویی ممکن است به افزایش خلاقیت کمک کنند . خلاقیت یک مهارت ضروری است که به کودک شما اجازه می دهد خارج از چارچوب فکر کند .


توسعه مهارت های حل مسئله



تحقیقات نشان می دهد که بازی های استراتژیک و بازی های نقش آفرینی ممکن است به رشد و تقویت مهارت های حل مسئله در کودکان کمک کند . می تواند به کودک کمک کند تا مهارت توسعه یک استراتژی کلی را با منابع موجود بیاموزد .


بهبود توجه و عملکرد حافظه کاری


تحقیقات نشان می دهد که انجام یک بازی ویدئویی اکشن هدف گرا می تواند یکی از رویکردهایی باشد که به کودک شما کمک می کند تا مهارت پردازش اطلاعات انتخابی را توسعه دهد . انجام بازی‌های ویدیویی ، به‌ویژه بازی‌های اکشن و شبیه‌سازی ، می‌تواند به بهبود دامنه توجه و افزایش مهارت‌های حرکتی کمک کند . این مهارت برای استفاده از اطلاعات به بهترین شکل برای پیمایش در محیط های پیچیده و پویا مهم است .


افزایش آگاهی موقعیتی


مشاهده شد که بازی های ویدئویی اکشن می توانند آگاهی موقعیتی بازیکن را بهبود بخشند . کسب آگاهی موقعیتی برای درک و پیش بینی اطلاعات برای به حداقل رساندن خطاها و بهبود عملکرد مهم است .


تحریک یادگیری


به طور کلی انسان ها توانایی شگفت انگیزی برای کسب مهارت های جدید دارند . مطالعات نشان می‌دهد که انجام بازی‌های ویدئویی اکشن ممکن است از توانایی کودک برای یادگیری وظایف و مهارت‌های جدید پشتیبانی کند .

انجام بازی‌های ویدیویی دارای مزایایی است اما تأثیر بازی نیز می تواند نامطلوب هم باشد .


اثرات منفی بازی های ویدیویی بر کودکان


چندین اثر منفی بازی های ویدیویی وجود دارد که عمدتاً با استفاده طولانی و غیرقابل تنظیم آن مرتبط است . در اینجا لیستی از چنین اثرات منفی وجود دارد .


تحریک بیش از حد سیستم حسی


وقتی کودک بازی های ویدیویی انجام می دهد ، تصاویر صفحه نمایش با رنگ های روشن و حرکات سریع ، پیام های تحریک کننده بیش از حد به سیستم عصبی ارسال می کند . این یک واکنش فرار یا مبارزه در بدن به دلیل آدرنالین ، هورمون استرس ایجاد می کند . با این حال ، زمانی که کودک بازی های ویدئویی انجام نمی دهد ، این تحریک کاهش می یابد ، در نتیجه باعث محرومیت حسی می شود که منجر به تحریک پذیری ، توجه ضعیف ، مشکل در مشاهده جهت ها و سایر اثرات عصبی می شود .


رفتار پرخاشگرانه


با توجه به آکادمی اطفال آمریکا AAP و انجمن روانشناسی آمریکا APA ، بازی های ویدیویی خشونت آمیز ممکن است خطر رفتار خشونت آمیز را در کودکان افزایش دهد . AAP توصیه می کند که والدین از کودکان زیر شش سال در برابر خشونت های مجازی محافظت کنند زیرا کودک نمی تواند بین خیال و واقعیت تمایز قائل شود. علاوه بر این ، خشونت شبیه سازی شده ممکن است کودک خردسال را حساسیت زدایی کند که منجر به اثرات ناخواسته شود .


مسائل مربوط به سلامت جسمانی



استفاده طولانی مدت از بازی های ویدیویی کم تحرک می تواند با تأثیر بر الگوهای غذا خوردن و خواب کودک، بر سلامت آنها تأثیر بگذارد . برخی از نگرانی های دیگری که با بازی های ویدئویی کم تحرک مرتبط است عبارتند از :


مسائل مربوط به سلامت روان



کمبود خواب و تحریک بیش از حد سیستم حسی می تواند منجر به تحریک پذیری ، نوسانات خلقی و پرخاشگری شود . مشاهده شده است که استفاده طولانی مدت از بازی های ویدیویی ممکن است منجر به نگرانی های سلامت روان مانند ADHD شود . با این حال ، برای اثبات این مورد ، تحقیقات هدفمندتری در کودکان مورد نیاز است .

بازی‌های ویدیویی فقط برای سرگرمی نیستند ، بلکه برای یادگیری نیز هستند ، به شرطی که بازی‌های مناسب را بشناسید .
برچسب ها : رایانه بازی بازیهای رایانه ای گیمنت گیمینگ گیم تاثیر بازی های رایانه ای
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی