روند تکامل و تاریخچه رایانه های شخصی (لپتاپ)

فروشگاه آنلاین اتما

logo لطفا منتظر بمانید...





لپ تاپ که به آن نوت بوک یا رایانه شخصی هم می گویند، رایانه شخصی قابل حملیست که دارای صفحه نمایش، پد لمسی و صفحه کلید الفبایی است.








مزایای لپتاپ نسبت به کامپیوتر های رومیزی

لپ تاپ ها مزایای زیادی نسبت به کامپیوترهای رومیزی دارند. قابل حمل بودن و باتری لپ‌تاپ‌ها، بهره‌وری را تقریباً در همه جا ممکن می‌سازد، به خصوص که تقریباً همه لپ‌تاپ‌ها دارای Wi-Fi، بلوتوث و قابلیت اتصال به شبکه‌های سلولی هستند. با این حال، لپ‌تاپ‌ها هنوز نمی‌توانند به سطوح عملکرد رایانه‌های رومیزی برسند. علاوه بر این، رایانه‌های رومیزی به کاربران اجازه می‌دهند تا در صورت نیاز به تعویض، پردازنده، رم و هارد دیسک را تعویض کنند.









اولین لپتاپ

آلن کی، دانشمند کامپیوتر آمریکایی، اولین نمونه یک لپ تاپ را داد. در سال 1968 کی ، کامپیوتر قابل حملی طراحی کرد به نام Dynabook و آن را به عنوان یک وسیله دوستدار کودک با وزن بیش از دو پوند ساخت. ده نمونه اولیه از Dynabook به Xerox Notetaker تغییر نام داد، xerox PARC در پالو آلتو، کالیفرنیا، در سال 1978 ساخته شد، اما این محصول هرگز به تولید نرسید. با این حال، دید کی بسیار بر طراحی های بعدی تأثیر گذاشت.





اولین لپتاپ (آزبورن 1)

اولین لپ‌تاپ nواقعی که وارد بازار شد ، آزبورن1 بود و در آوریل 1981 وارد بازار شد. این رایانه که توسط آدام آزبورن ساخته شد، دارای صفحه نمایش 12.7 سانتی‌متری (5 اینچی) و وزن 11.1 کیلوگرم (24.5 پوند) بود. با این حال، دستگاه همچنان به یک پریز AC برای برق نیاز داشت. HX-20 اپسون و Grid Compass شرکت Grid Systems هر دو در اوایل دهه 1980 معرفی شدند. گرید که توسط طراح صنعتی بریتانیایی بیل موگریج طراحی شده بود، به قدری گران بود که فقط ارتش ایالات متحده و ناسا توانایی خرید آن را داشتند. با این وجود، کامپیوتر با طراحی خود صنعت را متحول کرد: Compass یک "کامپیوتری در کیف" بود که صفحه کلید و صفحه نمایش آن در درب بازشو تعبیه شده بود. این پیکربندی به سبک تاشو به زودی به استاندارد صنعتی در بین لپ‌تاپ‌ها تبدیل شد.









ظهور اپل

اپل نسبتاً دیر وارد بازی شد و Mac Portable خود را در سال 1989 عرضه کرد. این رایانه فروش ضعیفی داشت، اما تلاش دوم شرکت، در سال 1991، PowerBook بیش از یک موفقیت مالی بود. این یکی دیگر از نقاط عطف طراحی لپ تاپ بود. ویژگی های اصلی آن شامل یک گوی برای ناوبری و استراحت کف دست بود. در عرض چند سال، مدل‌های دیگری از PowerBook پد لمسی، صفحه نمایش 256 رنگی و پورت شبکه اترنت داخلی را معرفی کردند.









سخن آخر

یک نوع لپ‌تاپ با ماندگاری طولانی‌تر، «اولترا نوت‌بوک» یا «اولترابوک» است که یک لپ‌تاپ بسیار نازک و سبک وزن است که هنوز از نظر عمر باتری، عملکرد و ویژگی‌ها با لپ‌تاپ‌های قدیمی‌تر قابل مقایسه است. اولین نمونه مک بوک ایر اپل بود که در سال 2008 با ضخامت تنها 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) به عنوان "نازک ترین لپ تاپ جهان" معرفی شد. مهم ترین بخش آن داشتن ssd بود . سریعتر از هارد دیسک، مصرف انرژی بیشتر، و از آنجایی که فاقد قطعات متحرک بود، بسیار بادوام تر بود. تقریباً همه لپ‌تاپ‌ها در نهایت به یک SSD تغییر مکان دادند.

لپ تاپ ها همچنان محبوب ترین رایانه های موجود در بازار هستند. لپ تاپ ها از سال 2018 هم از رایانه های رومیزی و هم تبلت ها فروش بیشتری داشته اند.

شما میتوانید با کلیک روی این لینک هر نوع لپتاپی که مورد نظرتان هست رو خریداری کنید.

برچسب ها : لپتاپ نوت بوک wifi اولین لپتاپ ازبورن1 Xerox Notetaker xerox PARC Dynabook اپل Mac Portable PowerBook اولترابوک لپ تاپ
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی