اینترنت 6G چیست؟ آیا آمادگی آن را داریم؟

فروشگاه آنلاین اتما

logo لطفا منتظر بمانید...
شاید عجیب به نظر برسد که در حالی که خیلی از مناطق هنوز اینترنت 5G ندارند درباره اینترنت 6G صحبت کنیم، اما می دانیم که فناوری با سرعتی سریع در حال پیشرفت است و لازم به ذکر است که قطعا حداقل یک دهه طول می کشد تا این فناوری به جهان عرضه شود. اخیراً گزارشی درباره تحقیقی منتشر شده است که نشان می‌دهد کمتر از نیمی از آمریکایی‌ها از مودم های 5G و اینترنت نسل جدید استفاده می‌کنند. پس هنوز جای نگرانی نیست.
گزارش اخیر دیگری که توسط BusinessKorea (از طریق GSMArena) منتشر شده است، اشاره می‌کند که کره جنوبی می‌خواهد گام‌هایی برای برتری و رهبری نسل بعدی شبکه های تلفن همراه بردارد. توسعه 5G عمدتا توسط شرکت‌هایی مانند نوکیا، اریکسون و کوالکام تقویت شد، اما نباید فراموش کرد که HUAWEI، T-Mobile، AT&T، ZTE، Verizon و Vodafone همگی نقش‌های عمده‌ای در همه رسانی، تنظیم دقیق و تولید سخت‌افزار مرتبط برای کارایی بهتر آن داشتند.
به گزارش BusinessKorea دولت کره جنوبی می‌خواهد یک نمونه اولیه 6G در سال 2026 ارائه کند، و انتظار می‌رود محصول نهایی تجاری بین سال‌های 2028 تا 2030 عرضه شود. این بدان معناست که ما حدود یک دهه با 6G فاصله داریم. کمیته مطبوعاتی ریاست جمهوری آمریکا طبق بیانیه ای اعلام کرد:
«وقتی نوبت به محرک‌های رشد اقتصادی آینده می‌رسد، دولت فعلی بر روی تراشه‌های غیرحافظه ای، خودروهای نسل جدید، بیوتکنولوژی و مراقبت‌های بهداشتی تمرکز می‌کند» و افزود: «دولت جدید در حال برنامه‌ریزی برای اضافه کردن ارتباطات 6G، باتری های ثانویه، نمایشگرهای نظامی، نیروگاه های هسته ای پیشرفته و محتوای دیجیتال است.»
جدول زمانی نشان می‌دهد که می‌توانیم تا حدود سال 2030 شاهد انفجار فناوری 6G باشیم، اما در صورتی امکان پذیر است که همه چیز طبق برنامه پیش ‌رود و جهان بتواند با خیال راحت از از بحران های پیش رو با موفقیت عبور کند.

6G چیست؟

سرعت اینترنت 5G در بازه 28 تا 39 گیگا هرتز است که بسیار بالاتر از بازه 700 تا 2500 مگا هرتز اینترنت 4G است. انتظار می رود که سرعت اینترنت نسل بعدی بیشتر از 100 گیگا هرتز باشد، در این صورت حدود 2 برابر از بالا ترین فرکانس 5G است که در رادار های mmWave استفاده می شود هم بیشتر است.
6G بر بهبود 5G تمرکز خواهد داشت و آن را قابل اعتمادتر می کند، بهبود می بخشد و اوج سرعت داده را افزایش می دهد و حداقل دو برابر انرژی کمتری را مصرف می کند. سامسونگ نموداری را منتشر کرده است که 5G (آبی روشن) را با نمونه آزمایشی 6G (آبی تیره) مقایسه می کند.
انتظار می رود 6G سرعت شگفت انگیز 1 ترابیت بر ثانیه (1000 برابر پهنای باند یک پورت اترنت معمولی) و تأخیر کمتر از 100 میکرو ثانیه (یا یک 10000م ثانیه) را به ارمغان بیاورد. نمودار بالا به وضوح نشان می دهد که 6G می تواند در مقایسه با فناوری 5G موجود چقدر سریعتر و بهتر باشد. همه امیدواریم شاهد چنین جهش قابل توجهی از نظر پیشرفت تکنولوژی باشیم، اما باید دید که چگونه زیرساخت‌ها و خدمات این فناوری را بنا می نهند تا کاربران بتوانند از رسانه‌های سریع‌تری که در نتیجه شبکه جدید در دسترس خواهند بود استفاده کنند.

جایگاه اینترنت 5G در زندگی روزمره ما

تحقیقات Counterpoint گزارش می دهد که "بر اساس گزارش فروش ماهانه جهانی، ضریب فروش گوشی های هوشمند با قابلیت 5G در ژانویه 2022 به 51 درصد در سراسر جهان رسید و برای اولین بار از تلفن های هوشمند 4G پیشی گرفت." مناطقی مانند چین، آمریکای شمالی و اروپای غربی بزرگ‌ترین محرک‌های رشد هستند و چین با 84 درصد در ژانویه 2022 بیشترین فروش 5G را در جهان داشت.
دستگاه‌های سری آیفون 12 و آیفون 13 دلیل اصلی افزایش آمار در آمریکای شمالی بودند، اما سامسونگ نیز با دستگاه‌های گلکسی مقرون‌به‌صرفه و گران‌قیمت خود نقش مهمی ایفا کرده است. کوالکام و مدیاتک همچنین موفق شدند تکنولوژی 5G را به گوشی‌های هوشمند مقرون‌به‌صرفه‌تر در محدوده 250 تا 400 دلار هم بیاورند و همچنین به آرامی راه خود را به دستگاه‌های ارزان‌تر 150 تا 250 دلاری باز خواهند کرد.
دستگاه‌های 5G ارزان‌تر و رایج‌تر شده‌اند، اما آنچنان تفاوتی در سرعت اینترنت ندارند. اگرچه انتظار می‌رود که این فناوری در سال‌های آینده بهبود یابد، اما باید دید که چه تأثیری بر مشاغلی خواهد داشت که برای عملکرد مؤثر به سرعت گیگابیت نیاز دارند.
5G مانند 4G که جایگزین 3G شد، هنوز تغییرات گسترده‌ای را ایجاد نکرده است، اما شبکه‌ها را پایدارتر کرده و سرعت بسیار سریع‌تری را ارائه می‌دهد - حتی اگر مصرف کنندگان به غیر از دانلود فیلم و بازی به دنبال استفاده دیگری نباشند.
برچسب ها : اینترنت 6G اینترنت 5G اینترنت 3G
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تصویر امنیتی