آنچه که درمورد کولر خودرو باید بدانید


توسط : عاطفه مهاجرانی | زمان : دوشنبه 15 مرداد 1397 12:33

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ارزان سازی تولید قطعات مختلف؛ بسیاری از امکانات رفاهی که پیش از این بعنوان آپشن بر روی خودروها  نصب شده است امروز به امری استاندارد تبدیل شده بطوریکه کمتر خودروی تولیدی در جهان کنونی از آنها بی بهره هستند. کولر یا همان سیستم خنک کننده کابین خودرو جزو همین موارد محسوب می گردد و تا همین دهه گذشته برخی از تولیدات کشورمان از داشتن آن بی بهره بودند. اما در حال حاضر تمامی خودروهای تولید داخل به جز مواردی نظیر برخی وانت ها با این سیستم در اختیار مشتریان قرار می گیرد. همین مسئله باعث شده که فرهنگ استفاده از کولرتغییر کند؛ در گذشته بسیاری از مالکان خودرو  استفاده از کولر را امری تشریفاتی میدانستند و اعتقاد داشتند که استفاده از کولر باعث افزایش مصرف سوخت ،فشار آمدن به موتور و خرابی زودرس میشود و این مسئله باعث میشد تا گرمای طاقت فرسا را به جان بخرند اما از کولر خودروهایشان استفاده نکنند.

 

 

 

مالکان امروزی تقریبا این طرز تفکر را کنار گذاشته و از این سیستم استفاده می کنند اما جالب است بدانید که در واقع استفاده ی ناردست از کولر خودرو باعث می شود مشکلاتی که بالا ذکر شد برای خودروی شما بروز نماید از این رو باید به این نکته توجه داشته باشید که در روزهای گرم سال از سیستم سرمایشی خودرو به نحو درست استفاده کنید. در این مقاله نکاتی را ذکر میکنیم که توجه به آنها می تواند به کاهش مصرف سوخت ،عمر بیشتر کولر و موتور خودرو و نهایتا خنک تر شدن شما کمک کند.

بهتر است برای استفاده صحیح از کولر در ابتدا با اجزای تشکیل دهنده آن و همچنین نحوه کار آن آشنا شوید.

 

 

اجزای تشکیل دهنده کولر و نحوه عملکرد آن

کمپرسور:شاید مهمترین بخش یک کولر است چرا که وظیفه  چرخش گاز مبرد یا همان ماده  خنک کننده در کل سیستم بر عهده این قطعه مکانیکی می باشد. در حقیقت کمپرسور توسط تسمه به موتور خودرو متصل شده و با حرکت چرخشی خود باعث می شود که گاز مبرد در سیستم شروع به حرکت کند.همچنین کمپرسور باعث می گردد که گاز مبرد فشرده و دمای آن افزایش یابد و آماده ارسال به کندانسور گردد.

کندانسور: این قطعه از کولر خودرو معمولا در رادیاتور خودرو تعبیه می گردد تا وقتی گاز فشرده شده از سوی کمپسور به کنداسور رسید با از دست دادن گرما تبدیل به مایع می گردد .

کپسول خشک کننده: وظیفه اصلی این کپسول ذخیره گاز مبرد است و با توجه به سویچ خودکاری که بر روی آن تعبیه شده است میزان ورودی گاز به سیستم را کنترل می کند، به عبارتی وقتی مبرد بیشتر از حد تعریف شده باشد این سویچ کمپرسور را از مدار خارج می کند تا سیستم به حالت پایدار برسد. البته کپسول خشک وظیفه مهم دیگری هم دارد و آن جذب رطوبت احتمالی از گاز مبرد است که می تواند تاثیر منفی در سرمایش داشته باشد.

شیر انبساط: گاز مبرد که در کندانسور به حالت مایع تبدیل شده با گذشتن از شیر انبساط باعث می گردد که فشار کم شده و حال دوفازی مایع-گاز به خود بگیرد.البته شیر انبساط وظیفه دیگری هم دارد. در حقیقت شیر انبساط با تعیین ورودی میزان تنظیم مایع و گاز به داخل اواپراتور تعیین کننده خنکی هوای داخل کابین خواهد بود به عبارتی وقتی کمپرسور شروع به کار می کند شیر انبساط با توجه به تعیین میزان سری هوا توسط مالک خودرو یا سیستم تهویه هوا تناسبی بین میزان گاز و مایع ایجاد می کند .

اواپراتور: این قطعه را باید قسمت خنک کننده سیستم سرمایشی خودرو دانست چرا که مایع خروجی از شیر انبساط پس از ورود به اواپراتور یا همان تبخیر کننده با گرفتن گرمای هوای کابین دوباره به گاز تبدیل شده و سپس توسط کمپرسور مکش می گردد تا دوباره در این سیکل قرار بگیرد. اواپراتور جهت احساس خنکی بهتر سرنشنیان وظیفه گرفتن رطوبت محیط را دارد بدین گونه که با سرد شدن ناگهانی هوای اطراف باعث می گردد رطوبت موجود در هوا در اثر سرما تبدیل به مایع شود و از خروجی تعبیه شده به بیرون خودرو منتقل شود.

فن: همانطور که اشاره شده مایع مبرد با گرفتن دمای هوای کابین مجددا به گاز تبدیل می گردد . حال این وظیفه فن است که هوای خنک شده را به داخل کابین بدمد.

حالا که به قطعات و طرز کار کولر خودرو آشنا شدیم به مواردی مهمی که به منظور استفاده بهینه از این سیستم باید توجه داشت خواهیم پرداخت.

 

چه نکاتی برای استفاده از کولر خودرو ضروری است

1-در شروع فصل گرما اگر خودروی شما چند سالی از عمرش می گذرد بهتر است که پیش از استفاده از کولر به سراغ یک سرویس­کار وارد بروید تا میزان گاز و درستی قطعات شما را بررسی کند . این مهم می تواند در طول عمر سیستم سرمایش خودرو و همچنین میزان خنکی باد خروجی تاثیر بسزایی داشته باشد.

2-پارک کردن خودرو در زیر نور مستقیم آفتاب می تواند در همگام آغاز فعالیت کولر فشاری مضاعفی را به سیستم سرمایش منتقل نماید. همچنین قرار گرفتن خودرو در زیر نور شدید آفتاب باعث می گردد که دمای  کابین بالا رود و علاوه بر تولید گازهای سمی ناشی از پلاستیک قرار گرفته در زیر آفتاب ،زمان بیشتری را برای خنک شدن منتظر بمانید. در صورتی که مجبور به پارک خودرو در محیط باز و زیر نور مستقیم خورشید بودید در همان ابتدای ورود کولر را روشن ننمایید . ابتدا شیشه های خودرو را پایین داده و فن را روی کمترین حالت ممکنه تنظیم نمایید تا هوای کابین با هوای محیط تعویض گردد. سپس در همان حالت سکون و یا با در حال حرکت با سرعت کم کولر را روشن نمایید.

3-میزان کارکرد کمپرسور دقیقا رابطه مستقیمی به میزان خنکی هوای کابین دارد در نتیجه اگر یکی از پنجره ها حتی به میزان اندکی باز باشد باعث می گردد که که درجه هوای کابین به آن میزان پایین نیاید که کمپرسور قطع نماید در نتیجه کمپرسور در همه حال با موتور درگیر و نهایتا منجر به افزایش مصرف سوخت می گردد.

4- اگر گاز کولر شما کم شده است هچیگاه از کولر استفاده نکنید اینکار باعث میشود فشار بسیار زیادی به قطعات سیستم سرمایش می گردد.

5-کولر خودرو را همیشه در حالت سکون روشن نمایید و یا نهایتا در سرعت های پایین این عمل را انجام دهید و از روشن کردن کولر در سرعت های بالا حدالمقدور خوداری نمایید.

6- کولر خودرو را پیش از خاموش کردن موتور ،خاموش نمایید.

7-در ترافیک های سنگین و شیب های تند سعی نمایید که کولر خودرو را خاموش نگه دارید . البته این توصیه برای خودروهایی ملاک است که 4 سیلندر به پایین هستند و خروجی قدرت موتور آنها کافی نیست. اما اگر شما خودرویی پرقدرت و با تعداد سیلندر های بالا دارید نگران نباشید و در کمال آرامش از سرمای کولر خود لذت ببرید.

8-تعویض فیلتر هوای کابین خودرو تاثیر چندانی در سیستم سرمایش خودرو ندارد اما بدلیل آلودگی هوا ممکن است در صورت استفاده زیاد هوای ورودی به کابین به قارچ و آلودگی های دیگر آلوده گردد و به بیماری تنفسی در سرنشیان منجر گردد.

 

 

آیا کولر روشن در مصرف سوخت تاثیر گذار است

این سوالی است که بارها و بارها از سوی مالکان خودرو مطرح شده است. باید توجه داشت که سیستم سرمایش خودرو بستگی به حجمش، حدود 5 الی 7 اسب بخار از قدرت موتور را استفاده میکند به همین دلیل است که وقتی کولر را روشن می کنید احساس می کنید قدرت موتور خودرو کم شده است. همین امر باعث میشود که شما برای رسیدن میزان سرعت خاصی  فشار بیشتری به موتور دهید تا از قدرت بیشتری بهره مند شوید . بطور مثال اگر بدون کولر A مقدار قدرت نیاز دارید که به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسید در هنگام روشن بودن کولر شما A+5 اسب بخار قدرت نیاز دارید تا به همین میزان سرعت برسید. همین امر موجب افزایش میزان مصرف سوخت خواهد شد. بنا به تحقیقات انجام شده میزان مصرف سوخت در هنگام روشن بودن کولر بطور میانگین 2 لیتر در 100 کیلومتر است .

اما باید توجه داشت استفاده نکردن از کولر در برخی مواقع خود باعث افزایش مصرف سوخت می گردد. برای مثال وقتی در اتوبان با سرعت بالا در حال رانندگی هستید و به منظور خنکی ترجیح داده اید که شیشه های طرفین را پایین بدهید بدانید که با پایین آمدن شیشه های جریان هوا به داخل کابین متمایل شده و مانند ترمزی در برای خودرو عملی می نماید . این امر بدلیل از بین رفتن آئرودینامیک بدنه خودرو خواهد بود چرا که مهندسان ،خودرو را با شیشه های بسته در تونل های باد مورد بررسی قرار می دهند . از همین رو بهتر است در هنگام رانندگی با سرعت های بالا از کولر خودرو استفاده کرده و شیشه های را بالا دهید .

© 2016 تمامی حقوق این سایت متعلق به تعاونی مصرف اتحادیه فرهنگیان ایران (اتما) میباشد و هرگونه کپی برداری پیگرد قانونی خواهد داشت